RUIMTELIJKE ORDE OF WANORDE

1 juni 2021

RUIMTELIJKE ORDE OF WANORDE

De gemeente gaat met steun van een ruime meerderheid in de gemeenteraad de maagdelijke polder aan de Knibbelweg-Oost in Zevenhuizen verdozen en verglazen.
Steeds meer polderlandschap verdwijnt. De bouwplannen leiden visueel tot
“eentonige muren” in Zevenhuizen over een lengte van 1.000 en 700 meter met een hoogte tot 16,5 meter.

Zo gaat het worden:

Wanneer je woont, of gaat wonen, in Koningskwartier of aan de Knibbelweg dan kun je nu nog vanuit je slaapkamerraam de weidsheid van de polder ervaren, maar al snel (2024) kijk je tegen een muur van kassen en distributiedozen aan. Dan kan je ’s avonds zonder eigen verlichting de krant lezen.

Weg dorps wonen, weg polderlandschap en weg uitzicht.

Het gemeentebestuur is als razende oude ontwikkelplannen van vroeger uit de doos aan het halen zonder deze te toetsen aan de veranderde ruimtelijke planning.

De fractie PvdA/GroenLinks vindt het niet goed dat dergelijke historische plannen zonder analyse van de samenhang met recentere omringende ontwikkelingen en zonder raadpleging van belanghebbende omwonenden worden doorgevoerd.

Zeker niet wanneer het plannen van jaren geleden zijn vaak van voor het ontstaan van de gemeente Zuidplas.

Het oorspronkelijke plan van Knibbelweg-Oost ging ervan uit dat gasloos en duurzaam zou worden ontwikkeld en dat de bebouwing zou worden verborgen achter bomen. Weinig van deze onderdelen kan je nog terugvinden in het uiteindelijke plan. De energietransitie in Zuidplas geldt blijkbaar voor bewoning alleen.

De vele vrachtwagens voor de distributie worden in dit plan over de N219 geleid. Een weg waar het verkeer nu al opstroopt en met de komst van het 5e dorp helemaal zal vastlopen. We zullen voor het verlaten van ons dorp dus de nodige tijd moeten gaan reserveren.

Voor onze invloed op dit plan is uw mening van groot belang!
Stuur een e-mail naar [email protected] of een Whatsappje naar 0631249266 (voor 8 juni).

Martin Damen, raadslid PvdA/GroenLinks